تعليم لغة الجافا java الدرس 15

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 


عاوزين نتكلم على موضوع تانى مهم جدا وهيا ال arrays
فى الجافا ال array تعتبر object
طب يعنى اية array اصلا ؟
نقول ان ال array هى عبارة عن متغير عادى خالص زى المتغيرات اللى اتكلمنا عليها ولة size,range,type,name,memory location,values بس الفرق الوحيد زى ما شفنا ال values يعنى قيم لكن فى ال variables بتكون value يعنى قيمة بمعنى ان المتغيرات بتشيل قيمة واحدة بس اما ال array بتشيل اكتر من قيمة.

In java array is object

مراحل عمل array هم ثلاث مراحل

• Declaration مرحلة التعريف
• Initialization وهى مرحلة اعطاء قيم ابتدائية
• Maintaining(assignment,read values,processing)



احنا كدا الحمد لله عرفنا ازاى نعمل ال array وكمان نحط فيها القيم بس بطريقة static يعنى custum يعنى انا وانا بعرف المصفوفة فى الاول خالص بروح حاطط القيم فيها على طول وفية طريقة تانية بردة ان انا اعرفها الاول وبعد كدا ابقى احط فيها القيم زى كدا Int[]x=new int[5]; بالطريقة دى انا عملت مصفوفة اسمها x بتشيل متغيرات من نوع integer وعدد القيم اللى فيها 5 ولكن مفيش فيها حاليا اى عناصر او بمعنى اصح فيها عناصر بس واخدين القيمة الابتدائية اللى هى بتختلف على حسب نوع المصفوفة
• 0 if the array of numbers
• False if array of boolean
• Null if the array of objects

بعد كدا بقى انا بدخل المتغيرات براحتى زى عنصر عنصر
طب دلوقتى انا عاوز اتعرف على ال array اكتر وازاى اتعامل مع عناصرها واحد واحد
تمام اوى يبقى كدا احنا لازم نعرف ازاى اوصل لاى عنصر فيها بص يا سيدى
انا بوصل لاى عنصر فى اى array من خلال حاجتيين هما اسم ال array وترتيب العنصر اللى انا عاوزة بس فية حاجة ناخد بالنا منها كويس اوى هى ان ال الترتيب فى ال array بيبدا من ال 0 ومش من ال1 يعنى اول عنصر فيها ترتيبة 0 واخر عنصر فيها ترتيبة =n-1 بحيث ان ال n دى هى عدد العناصر يعنى لو فيها 10 عناصر هيكون ترتيب اخر عنصر فيها 9 تمام اوى كدا ؟
بس بردة انتا لسا ما قولتيليش ازاى اوصلة ؟
من خلال ال array_name[el ement_index] يعنى لو عاوز اوصل للعنصر اللى ترتيبة 5 من المصفوفة اللى اسمها x هيكون كدا x[5] وبعد ما توصلة اتعاملو مع بعض بقى ممكن تغير قيمتة او تطبعها او تستخدمها فى اى استخدام زى ما تحب والشكل دا بيوضح تركيب المصفوفة وازاى اوصل لاى عنصر فيهايوجد



بردة فية حاجة مهمة اوى كنا هننساها وهى ال length method ودى عبارة عن دالة بترجعلى طول المصفوفة اللى عندى يعنى لو انا استخدمتها مع ال x array اللى لسا عاملينها من شيوية هترجعلنا 5
وهنستدعيها بالشكل دا x.lenght();

طب احنا هنتكلم دلوقتى عن حاجة مهمة اوى هى ال Multiple-Subscripted Array ودى ليها اسم تانى اللى هو ال multi dimensional array وهى فعلا مهمة لان المصفوفات اللى بنتكلم عليها من الصبح دى هى مش بتشيل الا صف واحد بس من القيم لكن اللى هنتكلم عليها دلوقتى دى بتعملى حاجة زى جدول (table ) بتشيل صفوف فى اعمدة يعنى لو انا قولتلك بعد كدا انا مصفوفة 2x1 دى هيكون معناها اية ؟
معناها ان انا عندى مصفوفة بتتكون من صف واحد والصف دا جواة قيمتين تمام ولو قولتلك مصفوفة 3x4 دى بقى معناها اية؟ معناها ان المصفوفة دى فيها 4 صفوف كل صف جواة 3 قيم تمام اوى
طب ازاى نعملها بقى؟
دا الشكل العام بتاعها
data_type array_name[][]=new data_type[rows_number][coloums_number];
مثال : int xx[][]=new int[2][2]; دى مصفوفة اسمها xx فيها 2 صفوف و 2 اعمدة
طب لو عاوز احط فيها المتغيرات على طول كدا هعمل اية؟
Int xx[][]={{1,2},{3,4}}; يبقى كدا انا عملت مصفوفة اسمها xx طولها 2X2 فيها فى الصف الاول القيم 1,2 وفى الصف التانى القيم 3,4 يعنى ال multi dimensional array بيكون شكلها كدا



[mark=#CCFF33]ملاحظة اخيرة خالص بقى :[/mark]

هنا لما نيجى نقول ان ال x==y دة معناة ان الreference بتاع ال x يساوى الreference بتاع ال y
لكن لو عاوز اقول ان قيم المتغيرات اللى جوة المصفوفة x تساوى قيم المتغيرات اللى جوة المصفوفة y
يبقى تتكتب x.equal(y) والميثود دى بترجع true or falseكدا تقريبا كل ما يخص ال array الحمد لله تمام



تم اعداد الماده العلميه بواسطة م / محمد الطباخ 


الإبتساماتإخفاء

تعليم جافا
علوم و تقنيات